LDL چیست؟

LDL “کلسترول بد” است زیرا مقدار بیش از حد آن در خون می تواند به تجمع پلاک در شریان ها کمک کند. غذاهای با مقادیر بالای چربی اشباع شده (مانند لبنیات پرچرب و گوشت قرمز) می توانند LDL شما را افزایش دهند. یک رژیم غذایی سالم، ورزش و ترک استعمال دخانیات می تواند به کاهش LDL شما کمک کند. برای اکثر افراد، سطح طبیعی LDL زیر ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر است.

LDL مخفف لیپوپروتئین با چگالی کم است. این نوعی لیپوپروتئین است که در خون شما یافت می شود. لیپوپروتئین ها ذرات ساخته شده از لیپیدها (چربی ها) و پروتئین هایی هستند که چربی ها را از طریق جریان خون شما حمل می کنند. چربی ها به دلیل ساختارشان نمی توانند به تنهایی در خون شما حرکت کنند. بنابراین، لیپوپروتئین ها به عنوان وسایل نقلیه ای عمل می کنند که چربی ها را به سلول های مختلف بدن شما منتقل می کنند. ذرات LDL حاوی مقدار زیادی کلسترول و مقدار کمتری پروتئین هستند.

کلسترول LDL چیست؟

کلسترول LDL چیست؟

اکثر مردم از “LDL” و “LDL کلسترول” به جای هم استفاده می کنند. کلسترول LDL به عنوان “کلسترول بد” شناخته شده است. خود کلسترول LDL بد نیست. این به این دلیل است که کلسترول عملکردهای مهمی را در بدن شما انجام می دهد. با این حال، زمانی که کلسترول LDL بیش از حد دارید، در آن زمان است که ممکن است با مشکل مواجه شوید. کلسترول LDL اضافی باعث ایجاد پلاک (آترواسکلروز) در شریان های شما می شود. این تجمع پلاک ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  1. بیماری عروق کرونر
  2. بیماری عروق مغزی
  3. بیماری شریان محیطی
  4. آنوریسم آئورت

محدوده طبیعی کلسترول LDL چقدر است؟

بیشتر بزرگسالان باید LDL خود را زیر ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) نگه دارند. اگر سابقه آترواسکلروز دارید، LDL شما باید کمتر از ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد.

مقدار LDL چقدر است؟

مقدار LDL چقدر است؟

سطح LDL بالای ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. دسته بندی های زیر سطح کلسترول LDL عبارتند از:

  • نرمال: زیر ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر.
  • تقریباً بهینه: ۱۰۰ – ۱۲۹ میلی گرم در دسی لیتر.
  • حد مرزی: ۱۳۰ – ۱۵۹ میلی گرم در دسی لیتر.
  • بالا: ۱۶۰-۱۸۹ میلی گرم در دسی لیتر.
  • خیلی زیاد: ۱۹۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر.

پزشک سطح کلسترول شما را از طریق یک آزمایش خون ساده به نام پانل چربی بررسی می کنند. هنگامی که نتایج خود را دریافت می کنید، مهم است که با پزشک خود در مورد معنی اعداد کلسترول خود صحبت کنید. اینها هم شامل LDL و هم کلسترول HDL شما می شود. HDL «کلسترول خوب» است که به حذف کلسترول اضافی از خون شما کمک می کند.

منبع: https://limateb.com/what-is-ldl/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد